Plivajući Zamajac

Naročitu paznju treba obratiti na kvačila koja imaju ugrađen plivajući zamajac.

Plivajući zamajac kao sastavni deo kvačila, koji je zamenio klasični zamajac, počeo je da se ugrađuje u vozila pre 20-tak godina, a danas je sastavni deo većine savremenih vozila.

Činjenica je da su motori i pored manjih radnih zapremina i manjeg broja cilindara sve jači i sa sve više specifične snage po jedinici zapremine. Sve jače motore bi trebalo da prate i sve jači i izdržljiviji menjači koji će moći da prenose snagu motora pouzdano tokom dugog niza godina, i koji bi bili sposobni da trpe velika naprezanja na koja ih ti jaki motori stavljaju. Medjutim, to bi podrazumevalo povećanje menjačkih sklopova, njihove veće gabarite i povećanje težine, a povećanje težine je nešto što proizvodjači ni po koju cenu ne žele kako bi smanjili potrošnju a sve u skladu sa sve rigoroznijim ekološkim zakonima. U tom vrzinom kolu, proizvodjači su izmislili „toplu vodu“ i to tako da će koristiti slabije nego što bi trebalo menjače, i da im dodaju plivajući zamajac koji će da služi kao „nakovanj“ izmedju motora i menjača za amortizaciju udarnih radnih oscilacija tj. torzionih naprezanja koje se prenose sa motora na menjač. U principu, plivajući zamajac treba da „zamaskira“ slabosti menjača i da preuzme na sebe veliki deo radnih opterećenja koja bi inače „pala“ na menjačku kutiju, koja to ne bi mogla da izdrži u iole dužem periodu. Zbog prirode rada motora radne oscilacije su utoliko štetnije po menjač (tj. zamajac) ukoliko se radi o četvorocilindričnim motorima velikih obrtnih momenata (turbodizeli većih radnih zapremina), dok su kod „šestaka“ amplitude udarnih impulsa niže pa je opterećenje na zamajac manje. U praksi, ovo znači da će plivajući zamajac najbrže da strada kod turbo motora sa 4 cilindra, dok će taj proces biti primetno sporiji kod atmosferskih šestaka, ali će ga ipak biti. Ovo su dva „dijametralno“ suprotna primera, a izmedju njih ima dosta „medjustadijuma“, a ove „aždaje“ poput V8 ili V10 motora neću ni da pominjem jer prevazilaze interese ovakve diskusije.
Ali zato, upravo zbog svoje teške uloge, zamajac je taj koji trpi velika naprezanja koja ga polako ali sigurno unište pa ga je potrebno redovno menjati, a onda dolazimo do podataka tj. ciframa koje treba platiti za tu zamenu a koje su papreno skupe. Da nije zamajca, umesto njega bi menjali menjače, a to bi bila daleko skuplja intervencija.
U principu, plivajući zamajac je dakle tu da sačuva menjače na automobilu koji nisu dorasli sve jačim motorima, naročito turbodizelima sa ogromnim obrtnim momentima, ali zbog toga je upravo zamajac taj koji strada i koji se tretira kao običan potrošni deo. I sve je to OK dok vlasniku ne bude saopštena cena njegove zamene… Suštinski, to je podvala proizvodjača jer bi oni trebalo da prave jače menjačke kutije koje bi mogle da izdrže sve više KS i Nm koje razvijaju moderni motori, a obzirom da za tako nešta ili moraju da povećaju gabarite menjača (što oni ne žele iz ranije pomenutih razloga), ili bi morali da primene nove tehnologije i moderne i visoko sofisticirane materijale male težine koji su sposobni da trpe velika naprezanja poput titanijuma (ali su takvi materijali papreno skupi te ih proizvodjači maksimalno izbegavaju obzirom da žele da su im automobili što jeftiniji kako bi bili što konkurentniji na tržištu.

Plivajući zamajac

Nikako ne terba zanemariti ovu ulogu plivajućeg zamajca, prilikom popravke i zamene kvačila.

Neki majstori zagovaraju teoriju da se umesto plivajućeg, ugradi običan zamajac od sličnog modela, ili nov običan koji “menja” plivajući.

Plivajući zamajac zamenjen standardnim, dovodi do oštećenja menjača, često i do oštećenja motora.

Mada je plivajući zamajac skuplji od običnog, navedenu prepravku nikako ne treba da prihvatite.
Plivajući zamajac traje od 150.000 km do 200.000km pa i vise ako je vozilo pažljivo korišćeno. Cena mu je od 200€ do 500€ zavisno od marke i modela vozila. S’ obzirom na dug vek trajanja to nije prevelika investicija.
Odgovor se može dati i pitanjem, da li je skuplji menjač ili zamajac?
Na svim vozilima gde je ugrađen plivajući zamajac, menjač je tako izrađen, da podnosi manje udarce i trenutna naprezanja, (oštar start, nagla promena brzina, silovito kočenje motorom i dr.), tako da mu nikako ne bi odgovaralo klasično kvačilo.

Važna napomena: Posle ugradnje zamenskog zamajaca, umesto plivajućeg, mogu da se smanje performanse vozila. Naročito se odražava na lošije ubrzanje i smanjenu krajnju brzinu uz “brujanje“ motora.
Takođe se često dešava da u tim slučjevima motor ne radi ravnomerno na praznom hodu-leru.
Ovo sve proizilazi iz činjenice, da vrlo često zamenski zamajc nema istu težinu kao originalni plivajući zamajac, što dovodi do gore navedenih promena na motoru.