Funkcija i trajnost – plivajući zamajac

Zamajac sa dve mase, plivajući zamajac,  je jedan od najskupljih potrošnih delova na modernim automobilima, a vozač može da doprinese njegovom očuvanju.

Što automobil ima veću kilometražu za sobom, lista kvarova koji mogu da vas zadese se sve više povećava. Jedan od neminovnih problema je i kvar na zamajcu sa dve mase, poznatom kao plivajući zamajac, čija je uloga da ublaži vibracije koje se sa motora prenose na mjenjač.

Međutim, čak i nakon zamene ovog dela, ponekad dolazi do problema i reklamacija, jer novi  plivajući zamajac ne traje onoliko koliko bi trebalo.

U ovoj oblasti postoji dosta neznanja i među stručnim licima.

Ponekad imamo reklamacije na  zamajac, a u velikom broju slučajeva se ispostavi da on nije izvor problema. Serviseri treba da preventivno djeluju i da nakon ugradnje novog zamajca izvrše određene provere drugih sistema da ne bi došlo do njegovog kvara. 

Plivajući  zamajac  je urađen tako da on služi tokom čitavog životnog veka vozila, koji određuje proizvođač vozila. Međutim, vodeći proizvođači vozila zadaju životni vek od 180 do 220 hiljada kilometara. Posle toga se smatra da je auto odradio svoje. Nakon toga on može da nastavi da funkcioniše kako treba, a može da bude i zreo za zamenu.

Zamajac  se menja samo onda kada pokaže određene simptome, a uobičajeni termin za takve simptome je nakon što auto pređe 150 do 200 hiljada kilometara.

Problem na našem podneblju je loš kvalitet goriva, jer tada motor ne radi ravnomerno, dolazi do vibracija, a to se prenosi na  zamajac, koji strada ranije nego obično. Kada se javi kvar, obavezno treba auto staviti na dijagnostiku da se provere i periferni delovi i parametri motora, jer zbog njih novi zamajac može da se ošteti već za nekoliko hiljada kilometara.

Postoji način da se  zamajac  uništi u jednoj vožnji od nekoliko kilometara, što znači da način eksploatacije itekako utiče na njegovu trajnost.

Ne treba voziti u previše niskom broju obrtaja, već se držati zone od 1.500 obrtaja u minuti naviše, a vozači ne smeju da dozvole da se motor gasi pri startovanju iz mesta, jer tada dolazi do jakih udara.

Prilikom paljenja i gašenja, treba stisnuti pedalu kvačila, na taj način se produžava vek trajanja plivajućeg zamajca.

Kod vozila koja imaju funkciju Start-Stop, vek plivajućeg zamajca je kraći, zbog vrlo čestog paljenja I gašenja motora.

Takođe, pri usporavanju ne treba “preskakati” brzine, na primjer šaltovati iz pete u treću brzinu ili iz četvrte u drugu, jer se tada ogroman obrtni moment prenosi na zamajac. 

Normalno motorno kočenje iz 4. u 3. brzinu nije strašno, a ni sportska vožnja ne škodi toliko, kad neko zna da vozi.

Više informacija o funkcionisanju u ikvarovima kvačila Iplivajućeg zamajc, pogledajte na našem sajtu SACHS servisna uputstva.