Funkcija i trajnost plivajućeg zamajaca i kvačila
Zamajac sa dve mase- plivajući zamajac je jedan od najskupljih potrošnih delova na modernim automobilima, a vozač može da doprinese njegovom očuvanju.
Što automobil ima veću kilometražu za sobom, lista kvarova koji mogu da vas zadese se sve više povećava. Jedan od neminovnih problema je i kvar na zamajcu sa dve mase, poznatom kao plivajući zamajac, čija je uloga da ublaži vibracije koje se sa motora prenose na menjač.
Međutim, čak i nakon zamene ovog dela, ponekad dolazi do problema i reklamacija, jer novi plivajući zamajac ne traje onoliko koliko bi trebalo.
U ovoj oblasti postoji dosta neznanja i među stručnim licima.
Ponekad imamo reklamacije na zamajac, a u velikom broju slučajeva se ispostavi da on nije izvor problema. Serviseri treba da preventivno deluju i da nakon ugradnje novog zamajca izvrše određene provere drugih sistema da ne bi došlo do njegovog kvara.
Plivajući zamajac je urađen tako da on služi tokom čitavog životnog veka vozila, koji određuje proizvođač vozila. Međutim, vodeći proizvođači vozila zadaju životni vek od 180 do 220 hiljada kilometara. Posle toga se smatra da je auto odradio svoje. Nakon toga on može da nastavi da funkcioniše kako treba, a može da bude i zreo za zamenu.
Zamajac se menja samo onda kada pokaže određene simptome, a uobičajeni termin za takve simptome je nakon što auto pređe 150 do 200 hiljada kilometara.
Problem na našem podneblju je loš kvalitet goriva, jer tada motor ne radi ravnomerno, dolazi do vibracija, a to se prenosi na zamajac, koji strada ranije nego obično. Kada se javi kvar, obavezno treba auto staviti na dijagnostiku da se provere i periferni delovi i parametri motora, jer zbog njih novi zamajac može da se ošteti već za nekoliko hiljada kilometara.
Postoji način da se zamajac uništi u jednoj vožnji od nekoliko kilometara, što znači da način eksploatacije itekako utiče na njegovu trajnost.
Ne treba voziti u previše niskom broju obrtaja, već se držati zone od 1.500 obrtaja u minuti pa na više, a vozači ne smeju da dozvole da se motor gasi pri startovanju iz mesta, jer tada dolazi do jakih udara.
Prilikom paljenja i gašenja, treba stisnuti pedalu kvačila, na taj način se produžava vek trajanja plivajućeg zamajca.
Kod vozila koja imaju funkciju Start-Stop, vek plivajućeg zamajca je kraći, zbog vrlo čestog paljenja I gašenja motora.
Takođe, pri usporavanju ne treba “preskakati” brzine, na primjer šaltovati iz pete u treću brzinu ili iz četvrte u drugu, jer se tada ogroman obrtni moment prenosi na zamajac.
Čemu služi kvačilo u automobilu?
Kvačilo je jedna od komponenti sistema prenosa automobila. On je odgovoran za prenos obrtnog momenta sa motora na menjač, a zatim na točkove. Veoma važan zadatak je i isključivanje pogona u pravom trenutku – na primer prilikom promene stepena prenosa ili zaustavljanja automobila. Kvačilo je takođe odgovorno za glatko pokretanje.
Kvačilo, kao element koji blisko sarađuje sa motorom i menjačem, je od ključnog značaja za udobnost vožnje i rad bez kvarova. Kvar kvačila skoro uvek imobiliše automobil. Pored toga, zamena ovog elementa je često povezana sa visokim troškovima.
Princip rada kvačila
Automobili opremljeni ručnim menjačem obično imaju jednolimeno frikciono kvačilo. Takvo kvačilo se sastoji od diska kvačila, potisne ploče i ležaja. Princip rada takvog kvačila je prilično jednostavan – disk kvačila je osovinom povezan sa menjačem, a sila trenja koju stvara, između ostalog, protiv potisne sile, drži ga zamajac koji prenosi snagu.Kada pritisnemo pedalu kvačila, pritisak se oslobađa, ploča kvačila se udaljava od zamajca, koji nastavlja da se okreće istom brzinom, a vratilo kvačila menjača može da uspori. Motor je odvojen od točkova.
Konstrukcija kvačila
Kao što je gore pomenuto, standardno kvačilo se obično sastoji od diska, potisne ploče i ležaja. Trenutno, u sve više automobila, potisni ležaj je zamenjen centralnim pomoćnim cilindrom, odnosno potisnim ležajem integrisanim sa hidrauličnim cilindrom. Konstrukcija kvačila zavisi od korišćenog sistema upravljanja – da li je u pitanju kvačilo sa sajlom – klasično rešenje ili sa hidrauličnim sistemom upravljanja.
Pored osnovnih elemenata kvačila, zamajac takođe radi zajedno. U slučaju savremenih automobila, sve češće se radi o plivajućem zamajcu. Dok kruto, starije, klasično rešenje ne podleže zameni u velikoj većini slučajeva tokom životnog veka automobila, zamajac sa dvostrukom masom jeste – to je element koji se periodično menja. Stanje dvomasnog ( plivajućeg ) zamajca mora se proveriti svaki put kada se menja kvačilo. U mnogim slučajevima preporučuje se i njegova preventivna zamena.
U skladu sa svim preporukama proizvođača i stručnjaka, ne preporučuje se zamena pojedinih elemenata kvačila – na primer samo lamele ili samo potisne ploče. Ako je moguće (kompleti za dati automobil su dostupni na tržištu), uvek treba zameniti ceo komplet kvačila. Zamena celog kompleta obezbeđuje nesmetano i udobno korišćenje.
Koliko dugo traje kvačilo?
Trajnost novog kompleta kvačila visoke klase procenjuje se na 100 – 180 hiljada kilometara. Međutim, nemoguće je to nedvosmisleno definisati – mnogi faktori utiču na kilometražu koju je moguće preći pre kvara.
Među najčešće pominjanima nalazimo:
- stil vožnje vozača
- opterećenje kojem je automobil podvrgnut
- opšte stanje automobila
- praksa vozača
Naravno, mnogo zavisi i od kvaliteta upotrebljenih delova. Pretpostavlja se da će proizvođačev ekonomični komplet kvačila pokriti polovinu kilometraže originalnog kvačila. Međutim, ni u ovom slučaju – nema pravila. Kao opšte pravilo, uvek treba da izaberete najkvalitetnije moguće komplete – u okviru svog budžeta. Uz pomoć pri odabiru pravog kompleta – u pogledu kvaliteta i cene, usluga naše prodavnice je brza.
Cena zamene kvačila
Cena zamene kvačila uveliko varira u zavisnosti od automobila o kome se radi. Cena delova zavisi od kvaliteta korišćenih komponenti, ali pre svega od toga šta tačno treba zameniti – trošak celog procesa je pojačan prisustvom u automobilu i potrebom zamene plivajućeg zamajca.
Važna komponenta ukupnih troškova zamene kvačila je i cena rada. Zamenu kvačila uvek treba prepustiti profesionalcima – to je složena usluga koja zahteva upotrebu profesionalnih alata. Kao rezultat toga, cena zamene je obično prilično visoka i u zavisnosti od radionice i automobile.
Zato se za cene popravki i održavanja informošite pre kupovine vozila.
Više informacija o funkcionisanju I kvarovima kvačila i plivajućeg zamajca, pogledajte na našem sajtu SACHS
Cene kvačila
Cene kompleta kvačila mogu značajno da variraju u zavisnosti od sadržaja automobila ili kompleta. Svaki komplet kvačila uključuje najmanje lamelu + korpu. U slučaju novijih automobila, preporučljivo je odmah zameniti centralni radni i pomoćni cilindar kvačila, vođicu druk lagera, eventualno viljušku.
Najskuplji su puni kompleti, koji se takođe sastoje od plivajućeg / dvomasnog zamajca. U stvari, međutim, samo korišćenje takvog rešenja će omogućiti sveobuhvatnu popravku pogonskog sistema i garantovati dugu, udobnu i nesmetanu vožnju.
Odabir pravog proizvođača kompleta kvačila je takođe važan aspekt. Ovde ne vredi tražiti preteranu uštedu. Često se dešava da se alternativa datom kompletu kvačila manje poznatog proizvođača, često kineskog, nađe po ceni čak i više nego upola nižoj od kvačila proizvođača prve montaže. Međutim, uvek treba da tražite mišljenje o ovim proizvodima. Konsultanti naše prodavnice uvek pomažu u izboru kvačila za određeni automobil, kao I u izboru pravog proizvođača, gde će odnos kvaliteta i cene biti odgovarajući.